Zelfreflectie Propedeusejaar

Waarom heb ik voor deze reflectiemethode gekozen? 

Ik heb gekozen voor de ABCD reflectiemethode om te reflecteren op het afgelopen schooljaar omdat ik een keer iets anders wilde proberen en niet nog een keer met “De Hand” wilde werken. En deze leek me ook makkelijk te begrijpen en interessant om toe te passen op mijn leerproces. Het geeft mij duidelijke vragen om te beantwoorden met mijn ervaringen door dit studiejaar heen en daardoor kan ik makkelijk mijn verhaal / reflectie vertellen. 

A: Aanleiding 

Wat is er gebeurd? 

Mijn leerdoel “Het moet nu al goed zijn” heb ik nog geen vooruitgang in geboekt, ik merk nog steeds dat ik twijfel aan de kwaliteit of uitvoering van mijn taken in groepsprojecten waardoor ik medestudenten “lastigval” met eigenlijk onnodige en van zichzelf sprekende vragen. 

Ook is het me niet gelukt om tijdens de online les mijn focus erbij te houden en mijn telefoon weg te leggen bijvoorbeeld, ik krijg het niet voor elkaar om de discipline te verzamelen de les gewoon te volgen en zoveel mogelijk mee te doen. Ik heb veel moeite met thuis werken en thuis onderwijs volgen.  

Vanaf het begin van het schooljaar had ik moeite met het bijblijven van opdrachten, het maken ervan en het optijd beginnen met feedbackformulieren sturen in Scorion, dit is door het hele jaar heen een “probleem” gebleven waardoor ik in de laatste 2 weken van een cursus nog het een en ander moet doen. 

B: Belangrijk 

Wat was er belangrijk aan voor jou? 

Ik wilde graag meer gemoedsrust hebben tijdens cursus 4, om met volle focus de laatste opdrachten te maken en rustig het studiejaar af te ronden, door gewoon lekker mijn ding te doen en niet al te veel te stressen over bijvoorbeeld “wat moet ik nou doen?” en “kom ik wel aan de 160 Scorion formulieren?” Maar de Scorion-stress is al iets waar ik eigenlijk al het hele schooljaar mee rondloop, en toch is het altijd op een goede manier afgerond. 

Want tijdens cursus 1 werden de opdrachten zoals de blog pas in de laatste week duidelijk uitgelegd waardoor mensen daarmee liepen te stressen, in cursus 2 ben ik te laat begonnen met het vastleggen van onder andere de Wicked Assignments. Waardoor ik bepaalde informatie miste die wel van toepassing was in die leeruitkomsten, in cursus 3 heb ik de chindogu challenge niet gemaakt door onduidelijkheden, en in cursus 4 lukt het me tot nu toe nog wel om alle opdrachten te maken en in te leveren, desondanks dat er Scorion formulieren om de meest onnodige redenen geweigerd worden. 

C: Conclusie 

Welke conclusie trok je over wat te doen? 

Ik was blij toen ik tijdens een presentatie over het 2e leerjaar hoorde dat er geen online lessen meer zouden plaatsvinden. Dit betekend voor mij dat ik beter kan opletten en de geleerde theorie beter kan onthouden en toepassen tijdens de andere lessen. Dus dat is vergeleken met het huidige schooljaar een positieve verandering die mijn groei als ontwerper zal doen bevorderen. 

Wat ook een rol speelt bij mijn gebrek aan zelfvertrouwen tijdens het maken van opdrachten is de miscommunicatie vanuit de docenten over wat de opdrachten inhouden, en wat de deadline hiervoor is. Het is vaak genoeg gebeurd dat elke docent weer iets anders roept waardoor het allemaal heel onduidelijk is. En als ik dan aan medestudenten vraag wat de bedoeling is hoor ik ook weer 5 verschillende verhalen waar ik geen duidelijkheid uit kan halen. 

Ik ben tijdens cursus 1 aangeraden door mijn Studentbegeleider om in gesprek te gaan met de studieadviseur Esther Ederveen, hier heb ik 2 gesprekken mee gehad, maar ik had niet het gevoel dat het me iets hielp. Vooral omdat die gesprekken vaak stil vielen.  

Ook ben ik tijdens cursus 1 vaker naar domeindocent Margreet gegaan met vragen over het huiswerk en de opdrachten die we kregen, en heb ik samen met haar een planning gemaakt en een begin aan de opdrachten, om weer bij te lopen en de deadlines te kunnen halen 

Tijdens cursus 2 begon ik veel te laat met het verslagleggen van de Wicked Assignments en het toelichten van mijn HTML/CSS code, omdat ik te druk bezig was met het schrijven van die code en problemen in mijn website op te lossen. 

Tijdens cursus 3 is het me niet gelukt om de Chindogu challenge te maken en af te ronden, omdat ik de opdracht niet begreep en druk bezig was met het programmeren van mijn Scratch game en het aanpassen van de sandwich challenge. Ik ben toen tijdens een voortgangsgesprek met de studentbegeleider in gesprek gegaan over de leeruitkomsten en wat te doen met de chindogu challenge. Daaruit is gekomen dat ik de chindogu challenge beter kan laten vallen, en alle aandacht moet gaan leggen op de Hoogte80 challenge om de leeruitkomsten aan te tonen. 

D: Doen 

Handelde je hier ook naar? 

Ik heb tijdens cursussen 1 en 2 aangegeven bij de desbetreffende domeindocenten dat online lessen niks voor mij zijn, maar hieruit kreeg ik te horen dat er dit schooljaar eigenlijk niks aan gedaan kon worden. Maar dat ze deze feedback wel mee gaan nemen naar het volgende propedeusejaar. Want wij kregen dingen zoals HTML/CSS online, en daar kan je eigenlijk helemaal niks van leren op deze manier.  

Voor de miscommunicatie vanuit de docenten en de opleiding heb ik vrijwel alle enquêtes die we opgestuurd kregen ingevuld, soms iets te hard. Omdat ik van mening ben dat daar echt iets aan veranderd moet worden. Dan is het jammer om terug te zien dat dat eigenlijk niet het geval is.  

Ook ben ik tijdens het begin van cursus 4 veel meer naar docenten gegaan als ik iets niet begreep, maar al snel merkte ik dat ook dat niet zoveel nut zou hebben, omdat ik als antwoord best vaak “weet ik niet” terugkreeg.  

E: Effect 

Wat voor effect heeft jouw handelen? 

Wat voor effect mijn handelen in zo’n situatie heeft is eigenlijk niet veel, het zorgt voor stress en tijdsnood tijdens deadlines. Maar toch lukt het me eigenlijk altijd om een opdracht op correcte wijze af te ronden (met uitzondering van de Chindogu challenge tijdens cursus 3, die heb ik helemaal niet kunnen uitvoeren)  

Wel heb ik het “niet uitvoeren van opdrachten” kunnen voorkomen tijdens cursus 4, het is me tot nu toe nog wel gelukt om de challenge 1, challenge 10, challenge 100 en de tijdlijn mediageschiedenis te maken zonder al te veel problemen. Ook omdat ik meer vragen stel aan teamgenoten dan normaal. 

Ik stel ook meer vragen nu vergeleken met het begin van dit schooljaar in cursus 1, toen stelde ik alleen vragen aan domeindocenten Margreet en Frans in de laatste weken toen het eigenlijk al te laat was, dat zorgde voor veel stress en veel in te halen werk. 

Ik ben er ook achter gekomen dat fysiek prototypen niet iets voor mij is, ik ben graag digitaal bezig in de Adobe programma’s bijvoorbeeld. Iets wat tijdens cursus 3 en 4 bijna niet terug is gekomen.  

Tijdens cursus 3 met de Hoogte80 challenge heb ik mijn volledige aandacht gefocust om dat proces nog zo compleet en goed mogelijk te doorlopen, ik begon ook steeds meer tegen mijn teamgenoten te “drammen” als ze de deadline niet haalden. Waardoor ze het uiteindelijk nog wel diezelfde dag gedaan hebben. Ik heb gevraagd of ik de grafische vormgeving op mij mocht nemen omdat ik dat leuk vind en daar motivatie vandaan haal. Dit mocht uiteindelijk. Waardoor de andere teamgenoten de Arduino op zich genomen hadden.  

Uiteindelijk heb ik alle cursussen op assessment kunnen gaan en afronden met een mooie 7, waar ik heel trots op ben. 

F: Feedback 

Ben je tevreden over hoe je hebt gehandeld? 

Ik had beter kunnen handelen, ik had eerder moeten handelen, maar over het algemeen kan ik niet zeggen dat ik ontevreden ben over mijn manier van handelen. Misschien had het invullen van de evaluaties en de enquêtes wel nut? Misschien zien we daar volgend schooljaar in de hoofdfase wel de effecten van omdat het lastig is om gelijk het een en ander te veranderen? Er ging dit schooljaar een hoop fout wat hinder veroorzaakte in mijn leerproces, maar dit lag ook bij mij. 

Ik had veel eerder aan de bel moeten trekken bij desbetreffende docenten zodat het voor mij een rustiger proces zou zijn, zodat ik niet in de laatste week nog van alles en nog wat moet uitvoeren zodat al mijn leeruitkomsten niet afhangen van een opdracht zoals bijvoorbeeld Hoogte80, ik ben wel blij dat dat bij cursus 4 zover niet het geval is. 

In het algemeen kan ik wel zeggen dat ik gegroeid ben in vergelijking met het begin van dit schooljaar, ik weet nu beter hoe ik dingen moet verslagleggen, ik weet hoe ik onderzoek moet doen, ik weet hoe ik moet reflecteren, ik merk dat het presenteren minder spannend is dan in cursus 1 (presenteren was mijn allereerste leerdoel) en ik ben sociaal ook gegroeid met mijn omgang met andere mensen. Dingen waar ik tijdens cursus 1 nog helemaal geen flauw benul van had. 

Wat ik volgend jaar anders ga doen is in ieder geval zo snel mogelijk naar docenten gaan met onduidelijkheden, zoals ik dat tijdens cursus 4 ook gedaan heb. Zodat ik op schema kan blijven, en alle opdrachten zonder stress kan gaan afronden. 

 

Leerambities voor het volgende schooljaar 

Ik neem mijn leerdoel “het moet nu al goed zijn” mee naar volgend schooljaar, omdat het echt een gedachte is die uit mijn hoofd moet. Als ik dit voor elkaar kan krijgen dan gaat het maken van de opdrachten en het begrijpen van de opdrachten mij een stuk beter af. Dit ga ik doen door tijdens brainstormsessies alles op papier te zetten wat in mij opkomt, tijdens schetsfases ook gewoon schetsen en alternatieve schetsen maak en meeneem zodat ik toch kan laten zien dat ik bezig ben geweest. Want het zijn maar schetsen, het zijn maar ideeën. De definitieve keuzes zijn nog lang niet gemaakt, de feedback die ik op schetsen krijg kan altijd nog toegepast worden.  

Door dit gewoon te onthouden en te doen verloopt het voor mij allemaal een stuk makkelijker, en doorloop ik het proces een stuk zelfverzekerder.  

Ik blijf doorgaan met vragen stellen aan docenten en klasgenoten als mij iets niet duidelijk is, zodat ik uiteindelijk wel aan de slag kan en de opdrachten kan maken, dit wil ik echter volhouden en neem ik ook mee als leerdoel. Het uiteindelijke doel is om niet te laat aan de bel te trekken, en zo vroeg mogelijk met onduidelijkheden te komen zodat ik niet weer in de laatste weken pas aan een opdracht begin. 

Leerdoelen in de Propedeuse

Cursus 1:

Leerdoel 1
Ik wil mijn werk kunnen presenteren zonder daar heel zenuwachtig voor te zijn, het is uiteindelijk het doel dat ik kan presenteren zonder een (groot) deel van de informatie vergeten te vertellen door de zenuwen

Leerdoel 2
Ik wil verbeteren in het planmatig werken, ik maak nu (door een rommelige opstart) opdrachten zonder planning, waardoor ik achterstanden
oploop en het werk zich blijft opstapelen.

Cursus 2:

Leerdoel 1
Ik wil mijn werk kunnen presenteren zonder daar heel zenuwachtig voor te zijn, het is uiteindelijk het doel dat ik kan presenteren zonder een (groot) deel van de informatie vergeten te vertellen door de zenuwen

Leerdoel 2

Ik wil verbeteren in het planmatig werken, ik maak nu opdrachten zonder planning, of helemaal niet. Dit gebeurde ook in cursus 1 waardoor ik achterstanden oploop en het werk zich blijft opstapelen.

Cursus 3:

Leerdoel 1
Ik wil ervoor zorgen dat ik de focus zoveel mogelijk kan behouden tijdens de onlinelessen

Leerdoel 2
Ik wil tijdens onderzoeken / brainstormen de gedachte “het moet nu al goed zijn” loslaten zodat ik daadwerkelijk dingen op papier krijg

Cursus 4:

Leerdoel 1
Ik wil ervoor zorgen dat ik de focus zoveel mogelijk kan behouden tijdens de onlinelessen

Leerdoel 2
Ik wil tijdens onderzoeken / brainstormen de gedachte “het moet nu al goed zijn” loslaten zodat ik daadwerkelijk dingen op papier krijg

Leerdoelen voor de Hoofdfase:

Leerdoel 1
Ik wil tijdens de Hoofdfase geen opdrachten meer “skippen” omdat ik ze niet begrijp. Ik wil daarom meer naar docenten toestappen en om opheldering vragen totdat ik het begrijp.

Leerdoel 2
Ik wil tijdens onderzoeken / brainstormen de gedachte “het moet nu al goed zijn” loslaten zodat ik daadwerkelijk dingen op papier krijg, dit is omdat ik nogsteeds te veel tijd verlies in het ontwerpproces met mij afvragen of mijn schetsen voldoen, deze gedachte wil ik compleet loslaten zodat het ontwerpproces makkelijker verloopt en ik er zelfverzekerder doorheen kan.

Concluderend

Ik ben vergeleken met het begin van cursus 1 veel gegroeid als ontwerper en als persoon, toen ik hier binnenkwam was ik eigenlijk ook wel bang dat ik geen sociale contacten zou hebben. Het tegendeel werd eigenlijk al vrij snel bewezen. Ook heb ik als ontwerper verschillende ontwikkelingen doorgemaakt. Zo heb ik in cursus 1 leren verslagleggen wat me heel veel heeft geholpen om de ontwerpprocessen duidelijk in kaart te brengen, heb ik geleerd om gerichter te focussen op mensgericht ontwerp, en sta ik er beter voor dan dat ik had gedacht ondanks alle moeilijkheden en tegenslagen waar ik dit propedeusejaar tegen ben gelopen.

Al met al wil ik ik cursus 4 nog lekker met een voldoende afronden en volgend schooljaar tijdens de hoofdfase mijn best doen en verder ontwikkelen als ontwerper met nieuwe leerdoelen en leerambities.